Z dniem 31 marca 2009 r. weszła w życie znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 155 z 2007 r., poz. 1095 z późn. zm.), wprowadzająca między innymi zasadę "jednego okienka".
Ustawa ma na celu uproszczenie procedury rejestracji działalności gospodarczej. Zakłada ona, że osoby zamierzające założyć firmę będą składać w Urzędzie Gminy wniosek o wpis do wszystkich rejestrów prowadzonych przez urzędy zaangażowane w proces rejestracji.
Ustawa ma na celu uproszczenie procedury rejestracji działalności gospodarczej. Zakłada ona, że osoby zamierzające założyć firmę będą składać w Urzędzie Gminy wniosek o wpis do wszystkich rejestrów prowadzonych przez urzędy zaangażowane w proces rejestracji.
Druk wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest również:
- wnioskiem o zmianę danych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej,
- zawiadomieniem o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
Wniosek będzie jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Wnioski można składać:
- osobiście lub przez pełnomocnika w Urzędzie Gminy Skąpe w Biurze Ewidencji Działalności Gospodarczej (parter - pokój nr 3),
- listownie (listem poleconym) – z notarialnie poświadczonym podpisem,
- elektronicznie - za pośrednictwem formularza, który został udostępniony na stronie internetowej Gminy,
- jeżeli wniosek zostanie podpisany podpisem elektronicznym stosuje się odpowiednio przepisy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. nr 64 z 2005 r., poz. 565 z późn. zm.),
- jeżeli wniosek nie zostanie podpisany podpisem elektronicznym – osoba składająca dokument zostanie powiadomiona o terminie i miejscu podpisania wniosku; w takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym przedsiębiorca wniosek podpisze.
Od dnia 31 marca br.:
1. wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub zmianę wpisu można składać jedynie na drukach, których wzór został określony w Rozporządzeniu Rady Ministrów (Dz. U. nr 50 z 2009 r., poz. 399),
2. w/w wnioski są zwolnione z opłaty,
3. wnioski oraz instrukcja wypełniania są dostępne w Biurze Ewidencji Działalności Gospodarczej, na stronie internetowej gminy www.skape.pl w zakładce: e-Urząd/Wnioski i druki - Wniosek o wpis do ewidencji - EDG-1, Instrukcja wypełniania - EDG-1, dodatkowo jako załączniki prezentowane poniżej.
Dane z wniosku organ ewidencyjny, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, prześle do wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej.
UWAGA
Wprowadzenie zasady "jednego okienka" nie zwalnia przedsiębiorców, w określonych sytuacjach, od konieczności załatwiania spraw w pozostałych urzędach oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Osobiście, przedsiębiorcy są zobowiązani do złożenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych druków ZUS ZUA oraz ZUS ZZA, a w urzędzie skarbowym np. informacji o podjęciu działalności w formie spółki cywilnej czy też podjęciu działalności objętej podatkiem od towarów i usług - VAT.
Znowelizowane przepisy ustawy zakładają możliwość rozpoczęcia działalności od dnia złożenia wniosku w urzędzie gminy, a nie jak było dotychczas od dnia uzyskania zaświadczenia o wpisie. Wyjątki dotyczą sytuacji, gdy do rozpoczęcia działalności niezbędne jest uzyskanie, koncesji, licencji czy też zezwoleń.
W dniu 31 marca br. na tablicy informacyjnej w holu Urzędu Gminy zostały wywieszone wzory oraz instrukcja wypełniania wniosku.
- wnioskiem o zmianę danych we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej,
- zawiadomieniem o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
Wniosek będzie jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Wnioski można składać:
- osobiście lub przez pełnomocnika w Urzędzie Gminy Skąpe w Biurze Ewidencji Działalności Gospodarczej (parter - pokój nr 3),
- listownie (listem poleconym) – z notarialnie poświadczonym podpisem,
- elektronicznie - za pośrednictwem formularza, który został udostępniony na stronie internetowej Gminy,
- jeżeli wniosek zostanie podpisany podpisem elektronicznym stosuje się odpowiednio przepisy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. nr 64 z 2005 r., poz. 565 z późn. zm.),
- jeżeli wniosek nie zostanie podpisany podpisem elektronicznym – osoba składająca dokument zostanie powiadomiona o terminie i miejscu podpisania wniosku; w takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym przedsiębiorca wniosek podpisze.
Od dnia 31 marca br.:
1. wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub zmianę wpisu można składać jedynie na drukach, których wzór został określony w Rozporządzeniu Rady Ministrów (Dz. U. nr 50 z 2009 r., poz. 399),
2. w/w wnioski są zwolnione z opłaty,
3. wnioski oraz instrukcja wypełniania są dostępne w Biurze Ewidencji Działalności Gospodarczej, na stronie internetowej gminy www.skape.pl w zakładce: e-Urząd/Wnioski i druki - Wniosek o wpis do ewidencji - EDG-1, Instrukcja wypełniania - EDG-1, dodatkowo jako załączniki prezentowane poniżej.
Dane z wniosku organ ewidencyjny, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, prześle do wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej.
UWAGA
Wprowadzenie zasady "jednego okienka" nie zwalnia przedsiębiorców, w określonych sytuacjach, od konieczności załatwiania spraw w pozostałych urzędach oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Osobiście, przedsiębiorcy są zobowiązani do złożenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych druków ZUS ZUA oraz ZUS ZZA, a w urzędzie skarbowym np. informacji o podjęciu działalności w formie spółki cywilnej czy też podjęciu działalności objętej podatkiem od towarów i usług - VAT.
Znowelizowane przepisy ustawy zakładają możliwość rozpoczęcia działalności od dnia złożenia wniosku w urzędzie gminy, a nie jak było dotychczas od dnia uzyskania zaświadczenia o wpisie. Wyjątki dotyczą sytuacji, gdy do rozpoczęcia działalności niezbędne jest uzyskanie, koncesji, licencji czy też zezwoleń.
W dniu 31 marca br. na tablicy informacyjnej w holu Urzędu Gminy zostały wywieszone wzory oraz instrukcja wypełniania wniosku.